fredag 30 juli 2010

Reinkarnation

Tänk vad snabbt allt skulle gå om det gick som tanken. Carin är i Linköping men jag kan höra hennes skratt ända hit. Jag hör till de som behöver tänka en stund innan jag lämnar mina väl genomtänkta svar. "Vill du ha kaffe?" Tre minuter senare får jag Carins nästa knivskarpa fråga "Du tänker va?" "Jaaa.. jag kanske ska ha vatten först?" Världen är full av tuffa frågor.
Idag hade vi bestämt oss för att handla sidentyg. In till stan vid 10. Öppnar klockan 11. Det blev fika på häftiga Möbel Cafét på Observatoriegatan så länge. Tillbaka till 11 och då fanns det bara 3 bitar á 2 meter kvar. Jag skjutsade Carin till bussen som skulle ta henne till Linköping medans "Simbra" kollade lagret i källaren vilket var nada. Som tur var så fanns tyget kvar i Järna så vi får det i nästa vecka. Vidare till låssmeden för att köpa låstrycke till utsidan på alla balkongdörrar. Vi har fått handtag på både insida och utsida. Bra ibland men vi är inte vana med att behöva gå och låsa alla dörrar stup i kvarten. I alla fall så var det lunchstängt. Tillbaka en annan dag. Hem för att kolla att 400 meter trallvirket i dimensionen 28 x 145 mm finns kvar i Åkersberga. Slut slut sluuut! Det blev en tripp till Uppsala, 12 mil t o r, istället. Inte så mycket gjort den dagen och sent blev det som vanligt.
På VE-Sten fanns iaf våra skifferstenar, Riverstone, kvar för avhämtning. Det blev en pall på 1.484 kg, 26 kvm, som Fredde hjälpte mig att lasta av. Vi var totalt genomblöta men inte av svett utan av allt regnande.

Vi var inne och torkade oss och bytte kläder tre gånger innan all sten blev avlastad.
Vi sorterade stenarna i stora, små, rektangulära, långsmala och facinerande (hög 2 och 3 i högra raden). De största var rejält tunga, ca 25 kg styck.

Vi har fått material, 0 - 16, till bärlager som ska jämnas till och packas innan det läggs dit stenmjöl som vi sedan ska lägga skiffern på. Det ska bli spännande och se slutresultatet.


Vi har också haft vårt eget lilla skred efter allt regnande. Ett 60 cm brett och 30 cm högt område brakade med ett fruktansvärt dån ner på fiberduken.




Vi har ett par skator som inte är riktigt nöjda med mitt arbete. De släpar runt på det mesta. Här är det en masonitebit som flyttas till en annan plats samtidigt som den andra skatan flyttar på några små stenar som tydligen hamnat fel. Det måste vara ett tecken på reinkarnation eller har skatorna börjat med stenhus? P

2 kommentarer:

  1. Hej Peter
    Oj vad du jobbar på! Försök att koppla av lite på din semester, men jag förstår dig också man vill ju få färdigt så mycket innan semestern tar slut! Gardinerna blir säkert busfina!! Kram

    SvaraRadera
  2. Grattis till ert nya hus! Jag har inte varit så väldans aktiv vad det gäller att läsa bloggar så här i sommartider så jag har en del att läsa ikapp, men återigen GRATTIS, hoppas ni kommer trivas toppenbra! //Hanna

    SvaraRadera