söndag 24 april 2011

Gatlopp med skottkärra


Med ny inspiration och en rygg som inte låser sig i vissa lägen blev den sista hörnstenen en munsbit. Tänk vad en god natts sömn kan göra!
Så här gick det till i snabba drag. En fusklatte i ena hand och en överaskande öppning där jag snabbt slog en "pjäs" utan uppbackning. En snabb rokad av vissa hörnstenar gav mig ett visst övertag! Därefter mötes jag av en seg uttröttningkamp där fyra, ibland fem, "pjäser" effektivt ideligen omintetgjorde mina tankebanor. Sista slurken koffein gav mig oanade tankekrafter och jag "tryckte" resolut in den avslutande kilen bland "pjäserna" och "offerdalingarna" kunde till slut besegras!
De gula slangarna för elkablarna har fått sina rätta lägen. Den närmsta ska gå till en belysning på en pergola ute vid gatan. Den gula slangen längst bort uppe i vänstra hörnet, inte riktig färdigdragen än, ska fixa ljus på högra sidan av trappen.


De första plantorna hoppade idag ner i jorden. Ett par Queen Elisabethrosor och ett par vitpytta, även kallad för nysört.. inte så vackert namn kanske men Ruccola heter ju senapskål på svenska och den smakar ju som den ska iaf. En idegran, Taxus Hilli hann jag också få ner. Vi ska ha en på var sida om trappen. Hillin valde vi för att den inte ska bli så hög. På denna stod det att den kan bli 1,5 meter. Kommunikationen är ju inte alltid på samma plan, Carin trodde vi valde den för att idegranar tål att friseras.. och jag för höjden!
Alla växterna köpte vi på fantastiska Zetas i Kungens Kurva.


Mera fiberduk! Det är nog dags för att fixa en facebookgrupp "jag som gillar fiberduk"!
Jag har placerat svart väv på insidan av muren. Muren är ju en torrmur med sina hål eftersom den inte är fogad med något bruk. Längs insidan på muren ska vi sätta lavendel. En låg sort, 40 cm, som heter "Hidcote Blue" och ska få mörkt blåvioletta blommor.
Jorden i planteringen är en blandning. Planteringsjord och gödsel finns på plats i plantering men leran måste jag hämta 15 meter längre bort. Det blev till att löpa gatlopp de 30 metrarna fram och tillbaka. Inte för att grannarna kastade ilskna blickar för att jag jobbar på en söndag utan för att det har blivit punka på skottkärran under vintern.
I med 1,5 kg luft i däcket sedan är det bara att lägga benen på ryggen, ösa i lera som en galning och så benen på ryggen tillbaka. Man hinner precis komma tillbaka till planteringen när skottkärran sänker sig ner som en modern buss vid trottoarkanten när den sista luften pyser ut ur däcket. Luften slut, jag slut.. det bådar inte gott för beach 2011! P

1 kommentar: